Ben en Peter naar Casa Montgrí
Op 8 mei 2017 zijn Ben en Peter vanuit Nijmegen vertrokken op hun fietsen naar Casa Montgrí. Twee en een halve week later zijn we aangekomen op onze bestemming. We volgenden grotendeels de Benjaminse route naar Barcelona van Cycling Europe.
Ons volgen
Je kon onze ritten zien en live volgen op: Meterz. Klik op “map” als je een dag wil bekijken. Na een tijdje komt de kaart en de rit in beeld. De Meterz app voor op de telefoon of tablet, die dit mogelijk maakt, zet Peter later in de Play Store van Google.
Om onze route wat beter te plannen heeft Peter tijdens de tocht zijn app wat aangepast. Op het plaatje hieronder is de blauwe lijn de te rijden route uit een GPX bestand, is elk geel / oranje / rood of paars lijntje 5 meter stijging en elk groen lijntje 5 meter daling. Geel = 0 tot 3% stijging, oranje 3 tot 6%, rood 6 tot 9% en paars 9% of meer. Ondertussen liet Peter wel een beker water over 1 van zijn 2 telefoons vallen, wat het oplaadsnoertje vast smolt aan de telefoon en verder opladen onmogelijk maakte.
Dag 17, woendag 24 mei
Na 124 km en 1363 hoogtemeters hebben wij vandaag ons einddoel bereikt. Totaal hebben we in 101 uur 1869 km en 15.354 hoogtemeters gefietst. Het was vandaag een erg warm dag met max. 32 graden.
De eerste 60 km hebben we geklommen naar de Col de Coustouges en afgedaald naar Figueres met prachtige vergezichten. Daarna hadden we het wel een beetje gehad en wilden we gewoon naar huis.
Het was heerlijk om bij ons huis aan te komen. En uit te puffen van onze laatste klim van 1 km en 10% helling vanuit het dal naar ons huis en een boel boodschappen in onze tassen.
Dag 16, dinsdag 23 mei
Vandaag zijn we na een rit van 141 km en 1540 hoogtemeters aangekomen in Céret. De dag begon met een flinke wind uit het westen die gelukkig voor ons langzaam naar het noorden draaide. Soms hadden we hem tussen de bergen toch nog flink tegen. Na de ochtend belanden we in de oostelijke Pyreneeën, wat onze topdag aan hoogtemeters verklaart.
De natuur veranderde vandaag weer vaak. En met het klimmen en dalen hadden we prachtige uitzichten.
Voor degenen die ons via de live site gevolgd hebben: Peter vergat een paar keer te kiezen voor doorgaan met dezelfde activiteit. De app kiest default na 10 seconden voor “nieuwe” activiteit. Dus sprongen onze kilometerdagstand een paar keer vandaag terug naar 0 (het totaal uiteraard niet). Dus dat moet aangepast in de app.
Vannacht overnachten we in de B&B La Re’belle, vlak in het centrum bij een leuk pleintje met restaurants.
Ondertussen hebben we ook la tour de France behaald.
Dag 15, maandag 22 mei
Vandaag zouden we ca. 110 km rijden naar Cuxac d’ Aude. Het werden er 134 km en 716 hoogtemeters. We hebben onder andere de Middellandse zee bereikt.
Toen we net de Middellandse zee bereikt hadden en aan de kust een heerlijke pizza gegeten hadden, brak de eerste spaak in Ben’s achterwiel. Met een kleine slag als gevolg. Een fietsverhuurbedrijfje aldaar verwees ons naar Mondo Velo in Beziers. Slechts 14 km rijden en redelijk op onze route. Gezien de conditie van het achterwiel namen we de D wegen. Deze D wegen bij Bezier leken echter meer op snelwegen dan iets anders. Onderweg kwamen we de Decathlon tegen. Daar was een vriendelijke monteur die ons meteen hielp.
Alleen zat deze maat spaak niet in zijn assortiment. Dus door naar Mondo Velo. Die bleek dicht te zijn. Toen brak de 2de spaak (bleek later alleen maar los getrild). Vervolgens vonden we dankzij Google ook nog Culture Velo, helaas een stuk terug. Daar werden we perfect geholpen voor 17 euro werd het wiel gerepareerd en meteen Ben’s schijfrem afgesteld.
Maandag bleek onze pechdag. Eerste maandag 1 lekke band. Tweede maandag 2 lekke banden. Derde maandag dus dit.
Om bij deze fietswinkel en later weer terug op onze route te komen, blijkt zoals we wel vaker merken, dat Frankrijk ondanks de vaak prachtige fietspaden, buiten de fietspaden totaal niet op de fiets is ingericht. Veel kleine weggetjes of bruggen zijn zomaar afgesloten zonder alternatief, bij kruisingen met een grote weg ligt soms een betonblok van 1 meter hoog en 500 meter lang, zodat je dus niet meer kunt oversteken. Dus …. om rijden maar. Bovendien rijden Fransen veel te hard om je heen. De openbare aanbesteding voor het wegdek van de binnenwegen is veelal gewonnen door de firma Hobbel en Knobbel SA.
Uiteindelijk kwamen we in onze B&B aan met meerder katten, veel katten beeldjes en illustraties, prachtige grote kamers, badkamer waar een student in kan wonen, lounge ruimten met onder andere een oude meters grote boekdrukpers, een tuin, waar we ons zelf een diner met Spar ingrediënten gemaakt hebben.
Dag 14, zondag 21 mei
Vandaag hebben we 140 km gereden naar Aniane met 1467 hoogtemeters. Volgens ons route boekje een vlakke route. Maar door de vele kleine felle klimmetjes en een 2-tal echte klimmen telde het toch op. We reden door de Languedoc en over de Cevennen.
Vandaag veel wisselingen van het landschap. Prachtig. We eindigden met een prachtige afdaling langs de Gorges van de Hérault.
Dag 13, zaterdag 20 mei
Vandaag hebben we de Col de Mézilhac van 1119 m hoog bedwongen. Een klim van 21 km lang en 670 m hoogteverschil, steilste stukjes 6%. Boven op de col was het 9 graden Celsius. Ben was 20 minuten eerder boven. Maar ook voor Peter ging het klimmen prima.
Totaal hebben we 107 km met 1032 hoogtemeters naar Les Vans gereden, waar we in hotel Vanseen overnachten.
Vandaag voor het eerst een plons in het zwembad bij het hotel. Zwembroek toch niet voor niets meegenomen.
Dag 12, vrijdag 19 mei
Na een natte ochtend en even lekker relaxen in onze mobile home werd het vandaag een rit van 51 km en 753 hoogtemeters. Onze hoogste punt toe nu toe hebben we vandaag bereikt: 671 m.
We overnachten in een Peter-kleur kamer in Cheylard bij het hotel Les Voyageurs.
We zijn nu vlak voor onze hoogste top op weg naar Torroella de Montgrí, de Col de Mézilhac, 1119m.
Dag 11, donderdag 18 mei
Vandaag zijn we aangekomen in Tourlon sur Rhône in de Ardèche. Een rit van 111 km en 466 hoogtemeters. We hebben een overnachting in een stacaravan met ontbijt op camping les Foullons.
Met name langs de Rhône hadden we vandaag flink wind tegen.
Voor de rest verliep de dag vlot, vooral aan het begin toen we vanaf Pollionnay vanaf 464 m flink konden dalen naar de Rhône toe.
Vlak bij onze camping kwam net het laatste model TGV aan.
Fransen hebben ook humor blijkt het, los van het feit dat ze hartstikke aardig en geïnteresseerd zijn tot nu toe.
Dag 10, woensdag 17 mei
Vandaag Pollionnay bereikt, een rit van circa 112 km met wat hellingen, totaal 1264 m klimmen, vooral op het eind. Vrij aan het begin kwamen we door een 2 km lange tunnel (Denkt Ben. Dus deel door 2).
Een klein foutje in de planning. Het boekje van Willem gaat over Pollionnay. Onze GPX op de telefoon, die eigenlijk bij een nieuwere versie van het boekje hoort gaat over Lyon. Dus hebben we het laatste stuk van de route door Google Maps laten plannen. Bij Google hebben ze een heel apart idee van fietsen. We belandden midden in de modder en de rivierstromen. Maar teruggaan naar de drukke D route hadden we ook geen zin in. Dus hebben we doorgeploeterd. Het heeft ons wel 10 tot 15 km gescheeld. Dus we komen een half uur eerder aan in Torroella de Montgri.
Al met al een goede reden om na afloop de fietsen schoon te maken bij onze Chambre de Hôtes, La Bergerie. Hierbij kwam Peter erachter dat zijn bagage drager al een tijdje over zijn band liep met een mooi slijtspoor in de band als gevolg.
Het was een dag met 2 nieuwe records: 30 graden celsius en de passage van 1000 km.
Dag 9, dinsdag 16 mei
Halverwege de dag hebben we het midden van onze route bereikt op 899 km.
Vandaag zijn we aangekomen in Cluny, een rit van 105 km en 706 hoogtemeters. We zijn nu 947 km van huis. De laatste 40 km waren over een geasfalteerde oude spoorweg. Het was een prachtige route. Eerder vandaag reden we een fietspad door de wijnvelden van de Bourgogne. En deden we Beaune aan.
Cluny is een dorpje rond een groot klooster, dat nu een universiteit is, waarvan de studenten in een soort gedecoreerde labjassen door het dorp banjeren. Eindelijk weer een dorpje met restaurants. Restaurants lijken sowieso iets dikker gezaaid in de Bourgogne.
Dag 8, maandag 15 mei
Vandaag zijn we naar Saint-Nicolas-lès-Cîteaux gefietst, waar we in B&B Les Cistelles overnachten. Het kostte ons bijna 134 km en 720 hoogtemeters en 2 lekke banden. We waren langer onderweg dan verwacht door de verbouwers van een brug, die ons niet over de brug wilden laten lopen. Maar ons verwezen naar de volgende brug, volgens hun 3 km verder, maar in werkelijkheid 6. Het leverde ons een omrit van 11 km op. Volgende keer nemen we onze jurkjes mee en maken we ons beter op.
Het was een erg mooie zonnige dag. En met een windje mee ging het fietsen prima.
Wel jammer dat er vrijwel geen restaurantjes zijn in de plaatjes onderweg (noch winkels, noch banken, maar wel altijd een prachtige Mairie en een école). Dat leven als een god in Frankrijk doe je blijkbaar niet hier.
Dag 7, zondag 14 mei
Vandaag zijn we aangekomen in Rupt sur Saône bij de magnifique B&B Les Dorlotines. Het is een prachtig plekje en we hebben bijna een eigen huisje, met keuken en veranda. We hebben 122 km gereden en 1094 hoogtemeters gemaakt. Totaal hebben we nu 707 km afgelegd. Nog 1085 km te gaan.
De rit ging met name langs het Canal de l’ Est. Een kanaal met minstens 30 sluiten, allemaal op Napoleon breedte, met een prachtig fietspad er langs. Een heerlijke ontspannen rit. We eindigden met een pad langs de Saône. We hebben vandaag sowieso erg weinig auto’s gezien. Iedereen zat blijkbaar achter de buis de inauguratie van Macron te kijken.
Dag 6, zaterdag 13 mei
Vandaag zijn we de Moezel gaan volgen. Grote delen van deze route bestaat uit oude jaagpaden, nu fietspaden. De route gaat langs de rivier en de parallelle kanaaltjes met sluizen nog uit de tijd van Napoleon.
We hebben 78 km met 365 hoogtemeters gereden naar een Chambre de Hotes Les Templiers, een grote boerderij, in Rugney. Op ca. 100 km was niets te vinden. Heerlijk in het zonnetje. Pas bij Charmes, verloor de zon zijn charmes en begon het te regenen.
Dag 5, vrijdag 12 mei
Vandaag zijn we aangekomen in Toul. Een rit van 113 km en 715 hoogtemeters. Vandaag ging soepel. Ook reden we soepel om de onweersbuien heen en wisten nog best wat zon te vangen.
We sloten af met een diner in een Georgisch restaurant.
Dag 4, donderdag 11 mei
We hoopten dat vandaag het einde van het Ardennen offensief zou zijn. Meerdere mensen hebben ons gezegd dat na de Ardennen het wasbordjes effect van heuvel op, heuvel af voorbij is. Toch worden het vandaag 1375 hoogtemeters over een tocht van 113 km. Waarvan een groot deel nog in Frankrijk.
Halverwege lunchen we in Orval waar een grote brouwerij is in een prachtig klooster.
We eindigen in een Chambre de Hotes in het kukel dorpje Consevoyes aan de Maas in Noord Frankrijk.
Dag 3, woensdag 10 mei
Het begin van het Ardennen offensief. Vandaag reden we 90 km en 1143 hoogtemeters. We eindigden in een hotel in Transinne.
Onderweg breekt het klikplaatje uit Ben’s 25 jaar oude schoenen. In Rochefort kopen we nieuwe schoenen.
Dag 2, dinsdag 9 mei
Bens verjaardag. Vandaag zijn we vertrokken uit Sittard naar Esneux. Een rit van 77 km en 247 hoogtemeters. De rit werd wat korter dan verwacht door een zere knie van Peter.
We genoten van een uitgekiend fietspad dwars door Luik langs de Maas. Vervolgens reden we volledig langs de Ourthe naar Esneux. Bijzonder mooi. In Esneux overnachtten we in het esoterische hotel Stone Station, met transcendentale eigenaren.
Dag 1, maandag 8 mei
Vandaag zijn we vertrokken van Nijmegen naar een “Vrienden op de fiets” overnachtingsadres in Sittard. De ontvangst bij het “Vrienden op de fiets” adres was zeer hartelijk en gezellig. We weten nu bovendien veel meer over een ecologisch huis uit leem en stro bouwen in Zweden.
De rit was 114 km lang met 301 hoogtemeters.